Homepage » Archive » Training

Training workshop-seminar "WRITE HERE"/ Εργαστήριο-σεμινάριο με τίτλο ’Write Here’

For English, please scroll down

Στο πλαίσιο του Προγράμματος της ΕΕ Risk Change, στο οποίο συμμετέχει το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτικό εργαστήριο-σεμινάριο με τίτλο ’Write Here’ στις εγκαταστάσεις του ΙΦΕ, την Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2017. 

Το εργαστήριο-σεμινάριο πραγματοποιήθηκε από τον Alex Plasatis, συνεργάτη της ομάδας Writing East Midlands(http://www.writingeastmidlands.co.uk/)

Η συμμετοχή της ομάδας του ΙΦΕ στο RISK CHANGE εστιάζεται στην αξιοποίηση της Ιστορίας της Τεχνολογίας και του διεπιστημονικού πεδίου Επιστήμη, Τεχνολογία, Κοινωνία στο πλαίσιο ερευνών σε θέματα συνόρων, ευρωπαϊκής ιστορίας, μετανάστευσης. Στο πλαίσιο του ‘WRITE HERE’ η εστίαση αυτή θα συνδυαστεί με εκπαίδευση σε υποστήριξη δραστηριοτήτων προφορικού λόγου, διήγησης και δημιουργικής γραφής, όπως αυτές εμπλέκονται σε έρευνα σε ομάδες αιτούντων άσυλο και προσφύγων.

Σημειώσεις συμμετέχουσας στο εργαστήριο-σεμινάριο.

Στο πλαίσιο του προγράμματος Risk Change πραγματοποιήθηκε ένα σεμινάριο Δημιουργικής Γραφής στο Tμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ. Εισηγητής του σεμιναρίου ήταν ο κύριος Αλέξανδρος Πλασάτης και συμμετέχοντες του σεμιναρίου-εργαστηρίου ήταν φοιτητές από το τμήμα ΙΦΕ.

Η μέθοδος διδασκαλίας είχε την μορφή Εργαστηρίου, καθώς ο εισηγητής αφού περιέγραψε το τι ακριβώς κάνει στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος στην Αγγλία, ζήτησε από τους φοιτητές να καταθέσουν κάποιες μικρές γραπτές εργασίες, άλλες ατομικές και άλλες ομαδικές.

 Πιο συγκεκριμένα, ο κύριος Πλασάτης, εργάζεται σε έναν χώρο φιλοξενίας προσφύγων στην Αγγλία. Έχει επομένως την δυνατότητα να δει από κοντά τους πρόσφυγες, να τους γνωρίσει, να τους μιλήσει, να τους συμπαρασταθεί κατά κάποιον τρόπο στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Με αυτό που κάνει τους δίνει την ευκαιρία να περάσουν δημιουργικά τον χρόνο τους. Όπως μας ενημέρωσε, οι πρόσφυγες στο μεγαλύτερο μέρος της ημέρας δεν έχουν να κάνουν απολύτως τίποτα. Γι' αυτό και έχει δημιουργηθεί το Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής, μέσα από το οποίο οι πρόσφυγες δεν περνούν απλά τον χρόνο τους αλλά αρκετοί από αυτούς αναδεικνύουν και το δημιουργικό ταλέντο που κρύβεται μέσα τους.

Όσον αφορά το σεμινάριο, αρχικά μας έδειξε κάποια σύντομα βίντεο από αυτόν τον χώρο φιλοξενίας των προσφύγων, τα οποία έχουν τραβηχτεί κυρίως κατά την διάρκεια των δραστηριοτήτων που κάνουν μαζί. Γι’ αυτό και οι περισσότεροι από τους πρόσφυγες που είδαμε στα βίντεο αυτά μας παρουσίαζαν τα ποιήματα που οι ίδιοι είχαν γράψει στο πλαίσιο των μαθημάτων του  Εργαστηρίου Δημιουργικής Γραφής.

   Πέρα από την προβολή των βίντεο, η πρώτη εργασία που μας έβαλε να κάνουμε ήταν να χωριστούμε σε δυάδες και να πάρουμε μια μικρή συνέντευξη ο ένας από τον άλλον. Σκοπός αυτής της εργασίας ήταν να παρουσιάσουμε τον διπλανό μας στους υπόλοιπους και κυρίως να αναφέρουμε την σχέση που έχει ο διπλανός μας με την μετανάστευση.

 Η δεύτερη εργασία που κάναμε ήταν να σκεφτούμε ένα πρόσωπο, είτε από το συγγενικό, είτε από το φιλικό μας περιβάλλον, και να γράψουμε για το πρόσωπο αυτό ένα ποίημα. Η αλήθεια είναι ότι όταν μας ανέθεσε την συγκεκριμένη εργασία, οι περισσότεροι από εμάς νιώσαμε κάπως περίεργα, καθώς δεν συνηθίζουμε να γράφουμε ποιήματα. Όμως, μας βοήθησε και μας είπε να σκεφτούμε για το άτομο που επιλέξαμε να γράψουμε, αυτά που κυρίως την/τον χαρακτηρίζουν σε μικρές προτάσεις την μία κάτω από την άλλη και έτσι ο καθένας μας κατάφερε να γράψει ένα ποίημα. Όταν τελειώσαμε την συγγραφή του ποιήματός μας, άλλοι  συμφώνησαν στο να το διαβάσουν σε όλους/ες, ενώ άλλοι δίστασαν.

   Η τρίτη και τελευταία εργασία που κάναμε και μας άρεσε περισσότερο από τις άλλες. Ήταν ομαδική. Αρχικά επιλέξαμε μία φωτογραφία από τέσσερις διαφορετικές φωτογραφίες που μας έδειξε ο κύριος Πλασάτης. Ύστερα μας ζήτησε να συζητήσουμε και να περιγράψουμε μεταξύ μας την φωτογραφία που επιλέξαμε. Αφού τελειώσαμε την συζήτηση, ζήτησε να πει ο καθένας από μία πρόταση που να περιγράφει την φωτογραφία και φυσικά οι προτάσεις να συνδέονται η μία με την άλλη. Κατ' αυτόν τον τρόπο καταφέραμε και γράψαμε ένα μικρό ποίημα σχετικά με την φωτογραφία του επιλέξαμε. Η φωτογραφία που επιλέξαμε ήταν η παρακάτω.

Και το ποίημα που γράψαμε για αυτήν ήταν το εξής:

Guns n' Daisies

Η νεαρή γυναίκα έκανε τέσσερα αποφασιστικά βήματα μπροστά.
Στρατιώτες παρατάσσουν τα όπλα τους απέναντί της.
Διακρίνουμε φόβο στα μάτια τους.
Απαντά στον φόβο τους με ένα λουλούδι.
Κανείς δεν ήθελε να βρίσκεται εκεί, ούτε εκείνη, ούτε οι άλλοι.
Αυτονανάφλεξη!

 

 

 

 Το συγκεκριμένο Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής -πέρα από το ότι μας δίδαξε πως ο καθένας είναι ικανός να γράψει ένα ποίημα αρκεί να υπάρχει θέληση και δημιουργικότητα- μας έδωσε μια γεύση από τον τρόπο με τον οποίο περνούν οι πρόσφυγες τον χρόνο τους σε αυτό το Εργαστήριο.

   Όλοι οι φοιτητές το βρήκαμε πολύ ενδιαφέρον και μας άρεσε σε βαθμό που δεν το περιμέναμε. Το Εργαστήριο αυτό κατάφερε να μας κάνει να αναπτύξουμε την κοινωνικότητα μεταξύ μας, τη φιλικότητα, την δημιουργικότητα και φυσικά το αίσθημα της συνεργασίας. 

To έργο RISK CHANGE (2016–2020) έχει διάρκεια 4 χρόνια και συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Creative Europe Programτης Ε.Ε.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In theContext of the EU Risk Change Project, a training workshop-seminar entitled "WRITE HERE" took place on Wednesday, September 6, 2017 at the History and Philosophy of Science Department, National and Kapodistrian University of Athens. The training was held byAlex Plasatis, associate of the Writing East Midlands(http://www.writingeastmidlands.co.uk/). 

The participation of the History and Philosophy of Science research group in RISK CHANGE focuses on the use of perspectives from the History of Technology and Science, Technology, Society in research on the connection between borders, European history and migration. In the context of this workshop-seminar, this focus will be backed up by instruction on how to support activities of relevance to oral discourse, narration and creative writing, tailored to support research that requires interaction on groups seeking asylum and refugees.

An account by participant 

In the framework of the Risk Change Project, a training workshop-seminar took place in the premises of the Department of History and Philosophy of Science of the NKUA. The training was held by Mr. Alex Plasatis, associate of the Writing East Midlands. Τhe participants were students from the Department of History and Philosophy of Science of NKUA.

The teaching method was adjusted to a workshop format. The lecturer described what is performed in the framework of this project in England and then asked the students to prepare some small written exercises, individual and in groups.   

Mr. Plasatis works in a facility for accommodating refugees in England. He has the opportunity to associate with refugees, get to know them, talk to them and stand by them. He is focused on offering them  a forum for spending time creatively. As he informed us, the refugees do not have any occupation at all during the day. This is the reason why the East Midlands Writing School was created. Refugees, who participate in the writing school, do not actually just spend their time, but several of them also discover the creative talent that lies within them.

Concerning the training, he introduced us to the refugees’ accommodation space by showing some videos with the activities that are taking place there. The majority of the refugees on the videos presented the poems they have written in the framework of the Writing School workshops.

In addition to watching the videos, we were asked to carry out exercises. For the first exercises, we were divided in couples and interview each other. The goal of the exercise was to present our partner to the rest of the group and, more precisely, to point out his/her relationship with the migration.The second exercise was to think about someone, relative or friend, and write down a poem about him/her. It is true that the majority of us felt challenged, as we are not used to write poems. Although, he helped us and asked us to think about the points that characterize the person we have chosen and then write them in small sentences, the one below the other; so everyone managed to write a poem. When we finished, several agreed to read their poem to the group and others hesitated.  

The third and last exercise was the one we liked more. We worked in groups. We chose a photo out of four different ones that Mr Plasatis showed to us. Then, he asked us to discuss it and, more specifically, to describe the photo. After finishing the discussion, he asked everyone to say a sentence that describes the photo and its relation to the others. This way we managed and wrote a small poem on the photo. The photo we chose is the following.

And the poem we wrote is the following:

Guns n' Daisies

The young woman made four decisive steps forward.
Soldiers lay their weapons against her.
We can see the fear in their eyes.
She answers their fears with a flower
Nobody wanted to be there, neither her, nor the others.
Self-ignition!

 

 

 

 

 

The training workshop-seminar on creative writing taught us that anyone is capable of writing a poem, as long as there is willingness and creativity. Furthermore, it gave us an idea on the way the refugees spent their time in the framework of this workshop.

All the students who attended it found it very interesting and liked it more than we expected. Through this training workshop-seminar, we managed to develop sociability amongst us, cordiality and creativity and, of course, a sense of cooperation. 

RISK CHANGE Project (2016–2020) is a four-year project co-funded by the Creative Europe Program of the European Union.